Motocykle to pasja cz.2

Motocykle to pasja cz.2

KSIĄŻKI PODRÓŻNICZE

Robert Wicks to zamiłowany motocyklista, poszukiwacz przygód, fotograf, pisarz. Na dwóch kołach, odwiedził ponad 50 państw, między innymi Mozambik, Islandię, Peru i Japonię. Jest autorem pięciu książek z cyklu „Wyprawy motocyklowe” Wyd. Buk Rower 2013

Marzysz o przeżyciu wyprawy, która odmieni twoje życie? Ta książki zostały napisane po to, by inspirować do działania. Zawierają wskazówki, dzięki którym łatwo przebrniesz przez szereg spraw, które trzeba załatwić przed planowaną podróżą. Autor dzieli się swoim doświadczeniem na co zwracać uwagę pokonując kolejne kilometry trasy, jak się spakować, jak dobrać motocykl, jak dostosować ciśnienie w oponach do terenu, dlaczego warto zaglądać do starych wojskowych map, ile czasu może zaoszczędzić mały 12-voltowy kompresor, w jaki sposób życie mogą uratować sardynki. Bardzo ciekawa, pełna wartościowych porad książka. Pozycja obowiązkowa dla każdego, kto kocha podróże na dwóch kółkach i pragnie poszerzyć swoją wiedzę, by zwiedzać świat bezpiecznie i mądrze. Książka zawiera porady dla kobiet (jak się ubierać, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo, jak ochronić swoje zdrowie, jak się zachowywać w obcych kulturach), słynne kobiety, które na dwóch kołach przemierzyły świat.

„Mój chłopiec, motor i ja” Wyd. Poradnia K. 2014
W sierpniu 1934 roku Halina i Stach Bujakowscy ruszyli w podróż poślubną… motorem – tak daleko, jak to możliwe, czyli do Szanghaju. Wyprawa trwała rok i siedem miesięcy, szlak wiódł przez całą Azję, od Turcji, poprzez Syrię, Irak, Persję, Indie, Burmę, Indochiny do Chin, prawie 24 000 kilometrów. Stanisław prowadził motocykl, Halina siedziała w koszu. Na kolanach trzymała maszynę do pisania. Na postojach, w namiocie, przysiadłszy na skraju drogi, w każdej wolnej chwili spisywała kronikę zmagań z przeciwnościami losu, dokumentowała obyczaje w egzotycznych krajach, notowała wrażenia ze spotkań z ludźmi (i zwierzętami). Powstał barwny reportaż z podróży i świadectwo sportowego wyczynu.
Dzienniki ujrzały światło dzienne po z górą 70 latach. Niepowtarzalny, przedwojenny język narracji, zadziwiająco aktualne obserwacje rzeczywistości i diagnozy społeczne oraz opisy motocyklowych zmagań czynią książkę unikatową. Wspaniałą lektura, która dowodzi, że nie ma rzeczy niemożliwych – niezależnie od czasów, środka lokomocji i opinii innych ludzi. Liczy się tylko pasja.

„Księżycowa autostrada. Motocyklem przez Himalaje” Wyd. Bezdroża 2015
Ojciec i syn, obaj tuż po świeżo zdanym egzaminie na prawo jazdy na jednoślad, na dwóch legendarnych motocyklach Royal Enfield zakupionych w Delhi, wybierają się w podróż u podnóży Himalajów, od Kaszmiru aż po Sikkim. Tysiące kilometrów lepszej lub częściej dużo gorszej indyjskiej drogi, skromne możliwości naprawy pojazdów u niewykwalifikowanych mechaników, a przy tym bardzo dowolna interpretacja przepisów ruchu drogowego przez indyjskich kierowców – to wszystko mogłoby odstraszyć niejednego amatora jednośladów. Witold Palak w książce Księżycowa autostrada. Motocyklem przez Himalaje z dużą dawką humoru i dystansem do siebie pokazuje, że nawet najbardziej nieprawdopodobne pomysły są warte realizacji, a poznawanie świata z siedzenia nie pierwszej już młodości enfielda daje nie tylko dużo frajdy, ale jest też wyjątkową lekcją życia. Wystarczy dodać, że długo nie wytrzymał w Polsce. Wrócił już do Indii i wciąż, od miesięcy, przemierza je motocyklem. Napisał też kolejną książkę: „Motocyklem przez Indie” Wyd. Bernardinum 2016.

 

KSIĄŻKI HISTORYCZNE

Henryk Załęski, Motocykle WSK i Jerzy Pancewicz, Motocykle SHL Wyd. SKŁ 2004
Dwie książki dla tych, którzy interesują się historią polskiej motoryzacji, przede wszystkim jednak dla posiadaczy zachowanych egzemplarzy “wuesek” i “eshaelek”, którzy chcą przywrócić im dawną świetność. W książkach znajdziemy zarówno wiele informacji o historii tych polskich marek, które dla wielu osób były w czasach PRL jedyną szansą na zmotoryzowanie, a także wskazówki eksploatacyjne, informacje o sposobach wyszukiwania usterek i określaniu ich przyczyn, opisy napraw możliwych do wykonania we własnym zakresie oraz usprawnienia motocykli.

Tomasz Szczerbicki, Przedwojenne samochody i motocykle. Najpiękniejsze fotografie Wyd. RM 2012
Album dokumentujący opowieści naszych dziadków o szalonych wyścigach i rajdach, ekscytujących wyprawach turystycznych, niedzielnych przejażdżkach, o dniu codziennym z samochodem i motocyklem oraz o specyficznej atmosferze panującej wśród ówczesnych miłośników pojazdów dwu- i czterokołowych utrwalonej na archiwalnych fotografiach. Motoryzacja – automobilizm i motocyklizm – była zawsze dziedziną wywołującą wiele emocji. Wystarczyło kilka kilometrów za kierownicą samochodu czy motocykla, aby zrozumieć, że ów pojazd to nie bezduszna maszyna i zwykły środek transportu, ale wehikuł, który pozwala zrealizować marzenia o pędzie z wiatrem w zawody. Takie doznania stawały się doświadczeniem naszych przodków w okresie II Rzeczpospolitej. Dlaczego to jest takie ciekawe? Bo my dziś czujemy to samo.

Last but not Least, coś dla miłośników Harleya.

Albert Saladini, Pascal Szymezak, Wielka księga motocykli Harley-Davidson Wyd. Carta Blanca 2010
Legenda, moc koni mechanicznych i pasja, czyli… Harley-Davidson. Z czym kojarzy się Harley-Davidson? Każdemu pokoleniu z czymś innym. Starszym – z motocyklem wyścigowym, pojazdem wojskowym i policyjnym, młodszym – z kultowym filmem Easy Rider, dzięki któremu marka ta została otoczona niemalże kultem. Album pokazuje wszystkie twarze Harleya-Davidsona. Od pierwszego czarnego, typowo transportowego motocykla, przez kultowe choppery, legendarny Elektra Glide i zjawiskowe modele zaprojektowane przez Arlena Nessa, po te współczesne napędzane silnikiem Twin Cam 96.
Wydawnictwo Carta Blanca poszerzyło album o unikalny na rynku dodatek – ponad 100-letnią historię harleyów i ich wielbicieli w Polsce. Znany dziennikarz i zapalony motocyklista Tomasz Szczerbicki opisuje pierwszych polskich harleyowców, przyjaźń polskich żołnierzy z tą marką oraz symbolikę, jaką miały te maszyny w PRL-u.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *