Najnowsza Škoda Kodiaq, która miała swoją premierę 4 października 2023 roku, to symbol nowej ery dla marki, przenosząc bezpieczeństwo, technologię i wszechstronność na wyższy poziom. Druga generacja tego modelu nie tylko zachwyca nowym wyglądem zewnętrznym, ale także oferuje szereg nowoczesnych funkcji, ulepszonej technologii i całkowicie przeprojektowanego wnętrza. Z dumą prezentuje efektowne silniki benzynowe, wysokoprężne oraz innowacyjne opcje, takie jak plug-in i miękka hybryda.
Wymiary nowej Skody Kodiaq
Podkreślając swoje potężne wydanie, nowa Kodiaq mierzy imponujące 4,758 milimetrów długości, co oznacza wzrost o 61 milimetrów w porównaniu z poprzednikiem. W wersji z siedmioma miejscami, trzecie siedzenia zyskały dodatkowe 15 milimetrów przestrzeni na głowę, osiągając 920 milimetrów. Pojemność bagażnika pozostaje hojna, wynosząc od 340 do 845 litrów dla wersji siedmioosobowej i 910 litrów dla pięcioosobowej. Nowa Kodiaq prezentuje rzeźbione reflektory full LED Matrix, urozmaicone elementem kryształowym o nazwie Crystallinium, który dodaje elegancji i dodatkowej atrakcyjności wizualnej.
Wnętrze Skody Kodiaq
Wnętrze drugiej generacji Kodiaq zostało kompletnie przeprojektowane. Dźwignia zmiany biegów znajduje się teraz na kolumnie kierowniczej, co sprawia, że centralna konsola jest szczególnie schludna. Nowy dotykowy wyświetlacz centralny ma aż 12,9 cala, a klienci mogą teraz zamówić także wyświetlacz head-up, który doskonale uzupełnia 10,25-calowy Virtual Cockpit. Kodiaq drugiej generacji wyróżnia się inteligentnym połączeniem manualnych i cyfrowych sterowań. Po raz pierwszy w Kodiaqu pojawiło się schowek na tylną konsolę z uchwytem na kubek dla pasażerów z tyłu. Dodatkowo, drugi rząd siedzeń można przesuwać, a elastyczny element w bagażniku pomaga utrzymać porządek. Duży SUV jest również wyposażony w znajome funkcje, takie jak ochrona krawędzi drzwi i klasyczna parasolka w drzwiach kierowcy.
Silniki w nowej Skodzie Kodiaq
Drugie wcielenie Kodiaqa to także debiut w ofercie marki wersji hybrydowej plug-in. W modelu Kodiaq iV, silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) łączy siły z silnikiem elektrycznym, tworząc systemową moc 150 kW (204 KM), przekazywaną na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni DSG. Wysokonapięciowa bateria o pojemności 25,7 kWh zapewnia ponad 100 kilometrów zasięgu w trybie pełni elektrycznym. Możliwe jest ładowanie prądem zmiennym o mocy 11 kW z wallboxów i punktów ładowania, a także szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 50 kW na stacjach szybkiego ładowania.
Obok wersji Kodiaq iV, Škoda oferuje również efektywne jednostki benzynowe i wysokoprężne, wszystkie połączone wyłącznie z 7-stopniową skrzynią DSG. Dwa silniki 2.0 TDI generują odpowiednio 110 kW (150 KM) i 142 kW (193 KM). Warto zwrócić uwagę na benzynowy silnik 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM), który wprowadza technologię mild-hybrid do Kodiaqa. Oba silniki hybrydowe są częścią najnowszej generacji silników EA 211 evo2, pracujących według efektywnej technologii cyklu Millera i wyposażonych w turbosprężarkę z zmienną geometrią wirnika. Silnik 1.5 TSI z technologią mild-hybrid posiada również najnowszą technologię aktywnej kontroli cylindrów (ACT+). Silniejsza jednostka benzynowa 2.0 TSI generuje 150 kW (204 KM). Silniki TDI o mocy 142 kW (193 KM) i TSI o mocy 150 kW (204 KM) są standardowo wyposażone w napęd na wszystkie koła, a wszystkie pięć jednostek napędowych spełnia normy emisji Euro 6e.
Bezpieczeństwo i technologia
Drugie wcielenie Kodiaqa oferuje najnowocześniejsze systemy aktywnej i pasywnej ochrony. Do dziewięciu poduszek powietrznych chroniących pasażerów, oprócz poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, wchodzą poduszki boczne, poduszki ochrony głowy oraz centralna poduszka powietrzna między przednimi siedzeniami. Poduszki boczne dla tylnej kanapy są dostępne jako opcja, podobnie jak rozbudowane systemy Crew Protect Assist i Emergency Assist. Crew Protect Assist automatycznie zamyka okna i, jeśli dotyczy to dachu panoramicznego, aktywuje światła awaryjne oraz napina pasy bezpieczeństwa przednim pasażerom w przypadku wykrycia sygnałów nagłego hamowania, paniki lub zbliżającego się zderzenia – teraz również z tyłu. Emergency Assist zmniejsza ryzyko wypadku, gdy kierowca nie jest w stanie kontrolować pojazdu, na przykład z powodu nagłego problemu zdrowotnego. Jeśli system wykryje tę sytuację, przejmuje kontrolę nad prowadzeniem pojazdu, włącza światła awaryjne i hamuje, aby bezpiecznie zatrzymać pojazd.
Kodiaq drugiej generacji to także nowości technologiczne, z których jedną z najbardziej oczekiwanych jest Remote Park Assist, dostępny od 2024 roku. Ten system pozwala na zdalne manewrowanie pojazdem, wprowadzając go w ciasne miejsca parkingowe za pomocą aplikacji na smartfonie. Komunikacja między pojazdem a smartfonem odbywa się za pośrednictwem Bluetooth na odległość do pięciu metrów. Kodiaq może poruszać się do przodu i do tyłu po linii prostej, korzystając z telefonu jako pilota zdalnego. W trakcie manewru parkingowego system potrafi wykrywać zbliżające się obiekty i pieszych, automatycznie zapobiegający kolizjom.